Jacht żaglowy typu cruiser (z ang. „cruise” – rejs) to jednostka projektowana przede wszystkim z myślą o wygodnym i bezpiecznym żeglowaniu na dłuższych dystansach, a nie o maksymalnej prędkości regatowej.
Oto główne cechy, które powinien spełniać jach typu cruiser:
- Komfort i ergonomia wnętrza
- Przestronny salon z dużym stołem, często przystosowanym do nocnego spania.
- Kilka zamykanych kabin (zwykle 2–5), każda z własnymi kojami.
- Duże ilości schowków, obszerne zbiorniki paliwa i wody (pozwalające na samowystarczalność przy długich rejsach).
- W pełni wyposażona mesa – kuchenka, piekarnik, lodówka, czasem zmywarka czy nawet pralka.
- Bezpieczeństwo i stabilność
- Kadłub o relatywnie większej wyporności („ cięższy” w porównaniu z jachtami wyścigowymi), co zapewnia większą stateczność i łagodniejsze kołysanie na falach.
- Solidne olinowanie i osprzęt pokładowy (mocniejsze wciągarki, mocne stopy masztu), które łatwiej znoszą obciążenia w trudniejszych warunkach.
- Zazwyczaj niższa powierzchnia ożaglowania niż w racerach, co ułatwia obsługę przy silnym wietrze.
- Wyposażenie nautyczne
- Autopilot, ster strumieniowy (bow thruster), generatory prądu, klimatyzacja czy ogrzewanie.
- Nawigacja elektroniczna: GPS, radar, AIS, chartplotter, często także internet i telefon satelitarny.
- Duże platformy kąpielowe czy trap wejściowy – wygodne zejście do wody i na keję.
- Zasięg i samowystarczalność
- Pojemne zbiorniki paliwa (200–500 l) i słodkiej wody (300–800 l), czasem dodatkowe zbiorniki na paliwo do generatora lub diesla napędowego.
- Możliwość instalacji paneli słonecznych, wiatraków czy hydrogeneratora, by ładować akumulatory bez silnika.
- Przeznaczenie
- Bluewater cruiser: do oceanicznych rejsów – wzmocniona konstrukcja, wydłużony pokład bez zbędnych przeszkód, zabezpieczenia przed zalaniem kokpitu.
- Coastal cruiser: do rejsów przybrzeżnych i typu weekender – mniejszy komfort samowystarczalności, ale elastyczność w manewrowaniu i mniejszy zanurzenie.
Dodatkowo każdy cruiser powinien być wyposażony w pełen zestaw urządzeń ratunkowych i awaryjnych: kamizelki ratunkowe dostosowane do liczby osób na pokładzie, tratwę ratunkową dobraną pod kątem pojemności jachtu, zestaw sygnałów świetlnych i dźwiękowych (rakiety, pławki dymne), apteczkę morską z lekami i sprzętem pierwszej pomocy, zestaw narzędzi do awaryjnych napraw. Ważne jest też posiadanie przenośnej radiostacji VHF z DSC oraz urządzenia EPIRB , które w razie wypadku automatycznie przekaże pozycję jachtu służbom ratunkowym.
Jacht żaglowy „cruiser” to kompromis między żeglarską wydajnością a poziomem wygody i bezpieczeństwa niezbędnym na dłuższych wyprawach. Dzięki solidnej konstrukcji, bogatemu wyposażeniu i przestronnemu wnętrzu pozwala skupić się na przyjemności rejsu, bez nadmiernego wysiłku fizycznego i częstych postojów w celu uzupełnienia zapasów.