Żeglarstwo Żeglarskie liny

Nazwy (rodzaje) lin cumowniczych

Lina cumownicza - potocznie zwana cumą, (po angielsku mooring rope) służy do mocowania jednostki pływającej do różnych miejsc. Najczęściej jest to nabrzeże, dalba, boja, Y-bom lub inny statek. W zależności od sposobu prowadzenie cumy z jednostki pływającej, poszczególnym cumą nadaję się odpowiednie nazwy.

Liny cumownicze są jednym z najważniejszych elementów wyposażenia każdej jednostki pływającej, niezależnie od jej wielkości. Aby zapewnić bezpieczne cumowanie, konieczne jest dobranie odpowiedniej liny oraz właściwe jej użytkowanie. Liny cumownicze powinny być wytrzymałe, zazwyczaj są to grube liny, które służą do przytwierdzenia statku. W zależności od rodzaju statku, warunków na morzu oraz miejsca cumowania, używa się różnych typów lin, które spełniają konkretne funkcje.

W tym artykule omawiam tylko nazwy i rodzaje lin cumowniczych

Zacumowany jacht żaglowy, ilustracja do artykułu
(Zacumowany jacht żaglowy, ilustracja do artykułu : envato, autor Igor_Tichonow)

Poniżej znajduje się ilustracja pokazująca rodzaje lin cumowniczych, do której będziemy odnosić się w opisie. 

Liny cumownicze, ilustracja do artykułumateriały własne | Liny cumownicze, ilustracja do artykułu

Podział cum ze względu na rodzaj podania na ląd

  • cumy (zielony kolor, nr 1 oraz nr 6). Cumy ciągną się od dziobu lub rufy statku na ląd pod kątem rozwartym. 
  • szpringi (niebieski kolor, nr 3 oraz nr 4). Ciągną się odwrotnie niż cumy, bo pod kątem ostrym na ląd. Zobacz dokładny opis: co to jest szpring.
  • bresty (czerwony kolor, nr 2 oraz nr 5). Wszystkie bresty ciągną się prostopadle do kei. Zobacz opis: co to jest brest.

 Cumowanie, Grzesiek, SopotDaniel Wlaźlak | Cumowanie, Grzesiek, Sopot

Cumy nazywamy też,  ze względy na sektor statku, z którego wchodzą i tak mamy nazwy według powyższego rysunku:

  • nr 1 - cuma dziobowa - trzyma przednią część statku przy kei
  • nr 2 - brest dziobowy - trzyma jednostkę blisko kei
  • nr 3 - szpring dziobowy - zapobiega przemieszczaniu się do przodu
  • nr 4 - szpring rufowy - zapobiega ruchowi do tyłu
  • nr 5 - brest rufowy - trzyma jednostkę blisko kei
  • nr 6 - cuma rufowa - zapobiegaj ruchowi do przodu

Dodatkowo przy cumowaniu rufą lub dziobem (powyższy rysunek to cumowanie longside)  do nazwy cumy dochodzi burta, z której wychodzi cuma i wtedy możemy mieć:

  • cuma dziobowa lewa
  • brest dziobowy lewy
  • szpring dziobowy prawy

Nazwy lin cumowniczych po angielsku

  1. Head line - cuma dziobowa
  2. Forward breast line - brest dziobowy
  3. Forward lub head spring - szpring dziobowy
  4. Back lub aft spring - szpring rufowy
  5. Aft breast line - brest rufowy
  6. Stern line - cuma rufowa

Daniel Wlaźlak
SEO | programowanie | żeglarstwo | lotnictwo
Wszystkie artykuły

Obecnie intensywnie rozwijam swoje umiejętności w żeglarstwie morskim, łącząc pasję do podróżowania i odkrywania nowych miejsc. Moja kariera zawodowa obejmuje SEO, programowanie oraz lotnictwo. 

Nie przegap