Poniżej znajduje się ilustracja pokazująca rodzaje lin cumowniczych, do której będziemy odnosić się w opisie.
materiały własne | Liny cumownicze, ilustracja do artykułu
Podział cum ze względu na rodzaj podania na ląd
- cumy (zielony kolor, nr 1 oraz nr 6). Cumy ciągną się od dziobu lub rufy statku na ląd pod kątem rozwartym.
- szpringi (niebieski kolor, nr 3 oraz nr 4). Ciągną się odwrotnie niż cumy, bo pod kątem ostrym na ląd. Zobacz dokładny opis: co to jest szpring.
- bresty (czerwony kolor, nr 2 oraz nr 5). Wszystkie bresty ciągną się prostopadle do kei. Zobacz opis: co to jest brest.
Daniel Wlaźlak | Cumowanie, Grzesiek, Sopot
Cumy nazywamy też, ze względy na sektor statku, z którego wchodzą i tak mamy nazwy według powyższego rysunku:
- nr 1 – cuma dziobowa – trzyma przednią część statku przy kei
- nr 2 – brest dziobowy – trzyma jednostkę blisko kei
- nr 3 – szpring dziobowy – zapobiega przemieszczaniu się do przodu
- nr 4 – szpring rufowy – zapobiega ruchowi do tyłu
- nr 5 – brest rufowy – trzyma jednostkę blisko kei
- nr 6 – cuma rufowa – zapobiegaj ruchowi do przodu
Dodatkowo przy cumowaniu rufą lub dziobem (powyższy rysunek to cumowanie longside) do nazwy cumy dochodzi burta, z której wychodzi cuma i wtedy możemy mieć:
- cuma dziobowa lewa
- brest dziobowy lewy
- szpring dziobowy prawy
Nazwy lin cumowniczych po angielsku
- Head line – cuma dziobowa
- Forward breast line – brest dziobowy
- Forward lub head spring – szpring dziobowy
- Back lub aft spring – szpring rufowy
- Aft breast line – brest rufowy
- Stern line – cuma rufowa