Poniżej znajduje się ilustracja pokazująca rodzaje lin cumowniczych, do której będziemy odnosić się w opisie.
materiały własne | Liny cumownicze, ilustracja do artykułu
Podział cum ze względu na rodzaj podania na ląd
- cumy (zielony kolor, nr 1 oraz nr 6). Cumy ciągną się od dziobu lub rufy statku na ląd pod kątem rozwartym.
- szpringi (niebieski kolor, nr 3 oraz nr 4). Ciągną się odwrotnie niż cumy, bo pod kątem ostrym na ląd. Zobacz dokładny opis: co to jest szpring.
- bresty (czerwony kolor, nr 2 oraz nr 5). Wszystkie bresty ciągną się prostopadle do kei. Zobacz opis: co to jest brest.
Cumy nazywamy też, ze względy na sektor statku, z którego wchodzą i tak mamy nazwy według powyższego rysunku:
- nr 1 - cuma dziobowa - trzyma przednią część statku przy kei
- nr 2 - brest dziobowy - trzyma jednostkę blisko kei
- nr 3 - szpring dziobowy - zapobiega przemieszczaniu się do przodu
- nr 4 - szpring rufowy - zapobiega ruchowi do tyłu
- nr 5 - brest rufowy - trzyma jednostkę blisko kei
- nr 6 - cuma rufowa - zapobiegaj ruchowi do przodu
Dodatkowo przy cumowaniu rufą lub dziobem (powyższy rysunek to cumowanie longside) do nazwy cumy dochodzi burta, z której wychodzi cuma i wtedy możemy mieć:
- cuma dziobowa lewa
- brest dziobowy lewy
- szpring dziobowy prawy
Nazwy lin cumowniczych po angielsku
- Head line - cuma dziobowa
- Forward breast line - brest dziobowy
- Forward lub head spring - szpring dziobowy
- Back lub aft spring - szpring rufowy
- Aft breast line - brest rufowy
- Stern line - cuma rufowa