Czym jest dingi?
Dingi to mała łódka pomocnicza, często wykonana z tworzywa sztucznego, gumy lub innych lekkich materiałów, która może być holowana za jachtem lub przechowywana na jego pokładzie. Jest wyposażona w wiosła lub mały silnik zaburtowy, co czyni ją niezwykle przydatną w wielu sytuacjach, począwszy od codziennych czynności, jak transport na brzeg po zaopatrzenie, pomoc w manewrach portowych, po sytuacje awaryjne, gdy wymagana jest ewakuacja z jachtu lub "holowanie" jachtu.
Korzyści z posiadania dingi podczas czarteru
W sytuacji awarii jachtu, dingi staje się nieocenionym narzędziem, pozwalającym na bezpieczne i kontrolowane manewrowanie. Możliwość odciągnięcia jachtu od potencjalnych niebezpieczeństw, jak skały czy inne jednostki, zwiększa bezpieczeństwo załogi. Dodatkowo, dingi umożliwia łatwy dostęp do miejsc niedostępnych dla większego jachtu, jak płytkie zatoczki czy wąskie kanały.
Czy alternatywa do dingi może być SUP?
Ostatnimi czasy popularnością cieszą się także deski SUP (Stand Up Paddleboard), które wiele czarterowni oferuje jako alternatywę lub dodatek dla dingi. SUPy są świetne do rekreacji i eksploracji wód wokół zakotwiczonego jachtu, jednak w kwestiach bezpieczeństwa, szczególnie podczas awarii, nie mogą zastąpić dingi. Brak możliwości przymocowania silnika oraz ograniczona nośność czynią SUP mniej praktycznym w sytuacjach krytycznych.
Jako dodatkowy środek transportu, np. do wspomnianych już wcześniej zatoczek, na rekreację, dla sprawnej załogi może być ogromny/
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Jeśli bezpieczeństwo jest priorytetem, dingi z możliwością montażu zewnętrznego silnika jest niezbędna. Silnik znacznie zwiększa mobilność i efektywność dingi, co może być kluczowe w sytuacji awaryjnej. Możliwość szybkiego odpłynięcia z niebezpiecznego obszaru lub efektywnego przewiezienia załogi na brzeg to argumenty przemawiające za wyborem dingi z silnikiem. I tutaj od razu odpowiadamy w tym artykule, czy potrzeba zamawiać silnik do dingi? Tak jeśli dbasz chociaż minimalnie o bezpieczeństwo swoje i załogi.
Wady posiadania dingi
Choć dingi jest niezwykle przydatna, jej posiadanie wiąże się z pewnymi ograniczeniami, głównie przestrzennymi. Kiedy dingi jest przechowywana na pokładzie, zajmuje cenną przestrzeń, co może być problemem, szczególnie na mniejszych jachtach. Istnieje również ryzyko, że nieprawidłowo zabezpieczona łódka pomocnicza może stać się niebezpieczna w trakcie żeglugi, jeśli zacznie samodzielnie poruszać się po pokładzie. W tym miejscu wspomnę, że zawsze obowiązkowo musisz ściągać silnik z pantografu i montować go na przymocowanej platformie do jachtu.
Na koniec ważna uwaga! Dingi nie jest zamiennikiem tratwy ratunkowej podczas żeglowania pełnomorskiego. Ponton dingi, ze względu na swoje ograniczone rozmiary i konstrukcję, jest przede wszystkim przeznaczony do krótkich dystansów, takich jak przeprawy z jachtu do brzegu lub eksploracja pobliskich wód przybrzeżnych. Nie jest zaprojektowany do długich podróży morskich czy żeglugi międzynarodowej, a jego wykorzystanie zależy od warunków pogodowych, rodzaju akwenu oraz nawet lokalnych przepisów i regulacji żeglarskich.
Dinghy jest nieocenione w lokalnej żegludze przybrzeżnej, ale nie jest przeznaczone raczej jako wyposażenie długodystansowych ekspedycji morskich. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie wsparcia dla jachtu głównego, umożliwiając bezpieczny i wygodny transport do brzegu oraz realizację codziennych czynności związanych z użytkowaniem jachtu np. w rejonie zakotwiczenia.