żeglarz ze zwiniętym żaglem

Stawianie grota na jachcie kabinowym (procedura)

Stawianie  żagla głównego na maszt (grot, ang. mainsail) jest jedną z podstawowych czynności, które należy opanować do perfekcji. Grota możemy stawiać płynąc na żaglu przednim, na samym silniku lub na obu napędach(jeśli nie czujemy się pewni na samym foku lub są trudniejsze warunki silnik zawsze nam pomoże).

UWAGA: Poniżej procedura wciągania żagla składanego do bomu. Różni się znacznie od stawiania – a raczej rozwijania –  żagla zwijanego do masztu.

Procedura wciągania żagla:

  1. Przygotowanie żagla

    • Zdejmij/Rozwiąż wszystkie krawaty, taśmy lub pokrowce chroniące żagiel.

    • Upewnij się, że nic nie jest pozaczepiane.

    • Upewnij się, że pełzacze są odpowiednio włożone do masztu.
  2. Ustawienie jachtu względem wiatru

    • Ustaw jacht dziobem pod wiatr (jeśli można to zrobić bezpiecznie na silniku) lub pod kątem ok. 30° do kierunku wiatru aby zminimalizuje opór płótna podczas podnoszenia.

  3. Przygotowanie lin i odblokowanie stoperów

    • Rozbuchtuj fał grota i zluzuj stoper(uwolnij zacisk, by fał swobodnie prześlizgiwał się przez stoper).

    • Zluzuj obciągacz bomu.

    • Rozbuchtuj i zluzuj refy (liny) (jeśli takie posiadasz na swoim jachcie).
  4. Podciągnięcie topenanty
    • Jeśli się da na twoim jachcie, wybierz topenantę tak aby bom nie przeszkadzał i nie zagrażał pracującej załodze w kokpicie.
  5. Podnoszenie żagla

    • Sprawnie obracaj kabestanem (lub pompuj linę przy maszczie, jeśli to możliwe|konieczne), stopniowo wciągając żagiel w górę.

    • Kontroluj, żeby żagiel szedł równo i nie haczyły o żadne wystające elementy.

    • Najczęściej żagiel haczy o linki lazy jacka, gdy sternik zmienia kurs lub gdy jest ciężka pogoda.
  6. Zacięcie fału w stoperze

    • Gdy grot jest już podniesiony na odpowiednią wysokość, ponownie zaciśnij stoper fału, aby zabezpieczyć linę.

    • Na zamkniętym stoperze mocno wybierz fał ( to już na 100% tylko na kabestanie, nie pompując linę). Uwaga: zbyt mocne wybranie fału powoduje charakterystycznie pionowe marszczenie żagla. To trzeba poluzować. 
  7. Wybranie talii grota

    • Wybierz talię grota lub szoty (w zależności jakie masz na jachcie) do odpowiedniego kursu (pamiętaj powinieneś być teraz maksymalnie 30 stopni do wiatru).

  8. Regulacja topenanty i obciągacza

    • Zluzuj topenantę.

    • Za pomocą obciągacza bomu wyreguluj wygięcie bomu i kształt dolnej  części żagla.

  9. Sprawdź napięcie szkętli

  10. Klar
    • Sklaruj fał grota, który jest teraz długą liną leżącą w kokpicie.
    • Sklaruj inne liny tj. refy, topenanta, obciągacz bomu.
    • Jeśli masz lazy jack, to go na 100% trzeba poprawić.