Poniżej moja szczegółowa check-lista wyjścia jachtu z portu.
Założenia wstępne: mamy odebrany jacht, jesteśmy po odprawie bezpieczeństwa załogi, mamy zrobiony klar na jachcie i zaształowane rzeczy, mamy zaplanowaną trasę, mamy przeanalizowaną pogodę, mamy przygotowane cumy do odejścia (na biegowo) a załoga wie, jak będzie wyglądał manewr odejścia.
Poniżej procedura wszystkiego co powinieneś zrobić lub sprawdzić przed odejściem. Taki ostatni dotyk kapitana jachtu przed samym odbiciem od keji.
Procedura wyjścia:
- Sprawdzić czy wszystko jest zaszstałowane.
- Wyłączyć niepotrzebne odbiorniki 12V jak. np. pompa wody, ładowarki w kajutach itp.
- Włączyć urządzenia nawigacyjne (ploter)
- Włączyć radio, wyregulować głośność, skręcić szumy i sprawdzić czy jest ustawiony kanał 16.
- Odłączyć i schować kabel elektryczny.
- Sprawdzić czy nie zostawiamy węża wodnego (czasami załoga zapomina go zwinąć)
- Sprawdzić zamknięcie skylightów
- Sprawdzić czy nic nie zwisa z burt i za rufą (liny, ręczniki itd)
- Uruchomić silnik.
- Sprawdzić chłodzenie silnika (najczęsciej wypływająca woda z jednej strony burty)
- Sprawdzić „czy wchodzi” bieg do przodu i bieg do tyłu
- Sprawdzić ster/stery strumieniowy.
- Sprawdzić i ustawić środek koła sterowego.
- Sprawdzić czy cumy są przygotowane na biegowo.
- Zacząć manewr odejścia